Innowacje w przemyśle spożywczym to stale rozwijające się zagadnienie, które może występować zarówno w samym produkcie, jak i w procesie jego wytwarzania. W każdym przypadku cele innowacji są zawsze następujące: możliwość zaoferowania konsumentom lepszych produktów i osiągnięcie większego zróżnicowania w stosunku do konkurencji.
Skąd się biorą innowacje w żywności i gdzie możemy je wprowadzać?
Ogólnie rzecz ujmując, innowacja oznacza zmianę czegoś, wprowadzenie nowości, które poprawiają jego użyteczność, zapewniają wyższą jakość lub rozszerzają jego zastosowania czy funkcjonalności. Stosując tę globalną definicję innowacji do żywności, byłoby to tworzenie lepszych produktów: o lepszym smaku, trwalszych, bardziej odżywczych lub oferujących większe bezpieczeństwo lub atrakcyjność dla konsumentów.
Przemysł spożywczy nieustannie stara się wprowadzać innowacje, aby zaspokoić potrzeby coraz bardziej świadomych i wymagających konsumentów. Każda marka z kolei stara się zdobyć udział w rynku i dlatego stara się rozwijać żywność o wyższej jakości, zdrowszą i bardziej atrakcyjną. Celem jest uzyskanie przewagi konkurencyjnej poprzez innowacje, co jest coraz trudniejsze do osiągnięcia na zglobalizowanym i wysoce konkurencyjnym rynku.
Innowacyjność produktów
Innowacyjność produktów spożywczych można osiągnąć poprzez zastosowanie zmian zarówno w samej formule produktu (składniki, skład, przygotowanie…), jak i w opakowaniu. Wszystko to można osiągnąć poprzez stosowanie zdrowych, zrównoważonych i organicznych składników, starając się jak najbardziej zminimalizować pierwiastki chemiczne i sztuczne dodatki.
Kolejnym fundamentalnym aspektem produktu, ponieważ często jest to pierwsza lub jedyna rzecz, którą klient widzi zanim będzie mógł wypróbować sam produkt jest opakowanie. Również w tym zakresie możliwości innowacji są liczne: poprawa praktyczności opakowania, ułatwienie rozpoznania produktu, uatrakcyjnienie go, dostarczenie konsumentowi informacji o wartościach odżywczych w sposób jak najbardziej kompletny i jasny oraz wykorzystanie materiałów ulegających biodegradacji, które są przyjazne dla środowiska i zmniejszają zanieczyszczenie.
Optymalizacja procesu produkcji
Innowacje w procesach związanych z przemysłem spożywczym mają wiele wspólnego z innowacjami technologicznymi na poziomie procesów logistycznych: redukcja powierzchni magazynowej, usprawnienia w transporcie i realizacji zamówień, nowe metody konserwowania żywności przy zachowaniu jej wyglądu, smaku i wartości odżywczych itp. Innowacje w obszarze procesów mają na celu poprawę wewnętrznego funkcjonowania marek, fabryk i przemysłu spożywczego w celu usprawnienia dystrybucji i obsługi klienta, przy jednoczesnym dążeniu do obniżenia kosztów materiałów, infrastruktury i personelu.
Proces innowacji: od pomysłu do półki
Najlepszym sposobem na zagwarantowanie sukcesu nowego produktu spożywczego jest podzielenie procesu na 4 etapy lub fazy:
Koncepcja. W zależności od konkretnych potrzeb wykrytych u konsumentów, powstaje kilka pomysłów, z których powstaje jedna lub więcej koncepcji.
Rozwój. W tej fazie wybrane koncepcje są przekształcane w prototypy, z których ostatecznie wybierany jest najbardziej odpowiedni.
Produkcja. Odbywa się pierwsza produkcja i dystrybucja zwycięskiego projektu na półki sklepowe.
Ocena. Analiza działania produktu, korekty i wdrażanie innowacji i od czasu do czasu ulepszeń .